MINUTA şedinţei Comisiei de Dialog Social a judeţului Alba din luna august 2024
În data de 27 august 2024, cu începere de la ora 10.00, sala Mihai Viteazul din sediul Instituției Prefectului – județul Alba, s-a desfăşurat şedinţa Comisiei de Dialog Social a judeţului Alba.
Au fost prezenţi: domnul Nicolae Albu, prefectul județului Alba, domnul Sandu Heler, subprefectul județului Alba, domnul Nelu Fleșer, șef serviciu, Instituția Prefectului – Județul Alba, doamna Izabella Ursaleș, inspector șef, Inspectoratul Teritorial de Muncă Alba, doamna Elena Nicoleta Curta – șef administrație, Administrația Județeană a Finanțelor Publice Alba, domnul Flaviu Cozuc – director executiv, Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Alba, doamna Nistor Lavinia – director executiv adjunct, Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Alba, doamna Silvia Puie – director general, Casa de Asigurări de Sănătate Alba, doamna Cristina Galoș – medic șef, Casa de Asigurări de Sănătate Alba, doamna Cornelia Miclea – director executiv, Casa Județeană de Pensii Alba, doamna Delia Gheorghița– inspector școlar general adjunct, Inspectoratul Școlar Județean Alba, doamna Mirela Țimonea, consilier superior, Consiliul Județean Alba, domnul Cosmin Maier – Confederația Patronatul Român, domnul Stelian Stanciu – Blocul Național Sindical, dl. Valentin Barb – Confederația Sindicatelor Democratice din România.
Ordinea de zi a şedinţei a cuprins următoarele teme:
- Raport de monitorizare a derulării Programelor Naționale de Sănătate Curative la nivelul județului Alba.
Prezintă: doamna Silvia Puie – președinte, Casa de Asigurări de Sănătate Alba;
- Analiza modului de acordare a anumitor beneficii de asistență socială copiilor aflați în plasament familial, precum și a tinerilor care părăsesc sistemul de protecție socială.
Prezintă: domnul Flaviu Cozuc – director executiv, Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Alba;
- Diverse.
Primul punct al ordinii de zi – raport de monitorizare a derulării Programelor Naționale de Sănătate Curative la nivelul județului Alba, a fost prezentat de către doamna Silvia Puie, președinte, Casa de Asigurări de Sănătate Alba.
Programul Național de Oncologie
Programul se derulează prin farmacia cu circuit închis a Spitalului Județean de Urgență Alba Coordonator de Program este dr. HOSU SORIN – medic specialist oncologie.
Achiziția medicamentelor s-a realizat pe baza referatelor de necesitate întocmite de către medicul coordonator al programului, prin licitație publică deschisă. Achiziția de medicamente în cadrul programului de oncologie, s-a realizat și prin achiziție directă SEAP și licitație publică deschisă. S-au mai achiziționat medicamente în cadrul acestui Program și prin negociere directă, fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare.
La sediul Casei de Asigurări au fost depuse în sem. I 2024, cereri justificative pentru medicamentele oncologice, însoțite de copii după facturile de achiziție, în valoare de 5.443.578,17 lei. Această sumă s-a încadrat în creditele de angajament alocate pentru spital în perioada 01.01.2024 -30.06.2024.
Consumul de medicamente în perioada 01.01.2024-30.06.2024, a asigurat tratamentul pentru 397 pacienți aflați în evidența programului de oncologie care se derulează prin Spitalul Județean de Urgență Alba Iulia.
În cadrul terapiei cu medicație care necesită întocmirea de formulare speciale, conform Ord. 141/ 2017, cu actualizările ulterioare, consumul aferent perioadei monitorizate a fost pentru un număr de 130 de pacienți. În ceea ce privește medicația în cadrul terapiei standard, consumul în primele 6 luni ale anului 2024, pentru un număr de 351 de pacienți. La data de 01.01.2024, farmacia cu circuit închis a spitalului înregistra pe stoc medicamente în valoare de 2.476.742,07 lei. La data de 30.06.2024, pe stoc s-au înregistrat medicamente în valoare de 2.436.159,32 lei, aceasta valoare reprezentând 2,71 luni de consum mediu în valoare de 899.347,51 lei. În perioada monitorizată, cei mai mulți pacienți au beneficiat de medicația Oyavas, medicament care necesită întocmirea de formular specific. Costul mediu cel mai mare s-a realizat în luna ianuarie cu Adcetris, medicament care necesita întocmirea de formular specific, Zolsketil Pegylated în luna ianuarie 2024, medicament terapie standard și Enhertu în luna ianuarie, medicație cost-volum.
Referitor la medicația cost volum, consumul pentru SEM I 2024 a fost asigurat pentru 80 pacienți. Medicamentele achiziționate în perioada 01.01.2024-30.06.2024 în cadrul medicamentelor cost- volum, s-au încadrat în proporție de 99,97% în valoarea bugetului alocat pentru această perioadă.
Pacienții care au beneficiat de tratament oncologic cost-volum, în cadrul Spitalului Județean de Urgență Alba, au fost în număr de 80 în perioada 01.01.2024-30.06.2024. Stocul de medicamente la data de 30.06.2024, valoarea asigura necesarul a 2,54 luni de consum, la un consum mediu specific.
În urma verificării indicatorilor realizați de către unitatea sanitară, a rezultat că aceștia corespund cu cei evidențiați în documentele de raportare depuse pentru 01.01.2024-30.06.2024 la CAS Alba.
Programul Național de Diabet Zaharat – tratament medicamentos
Programul se derulează prin farmacia cu circuit închis a Spitalului Județean de Urgență Alba Iulia. Coordonator de program este dr. Munteanu Neptina –medic primar diabet, nutriție, boli metabolice.
Achiziția de medicamente și materiale sanitare în cadrul acestui program s-a făcut în baza referatelor de necesitate întocmite de coordonatorul de program, prin licitație publică deschisă, a contractelor subsecvente dar și prin achiziție directă SEAP.
În perioada monitorizată, Spitalul Județean de Urgență Alba a achiziționat medicamente în cadrul acestui program, în valoare de 491,20 lei iar la sfârșitul perioadei monitorizate, stocul a fost de 352,52 lei reprezentând 3,30 luni din consumul mediu calculat la nivelul primelor 6 luni ale anului 2024, în valoare de 106,66 lei. Încadrarea în bugetul alocat acestei perioade s-a făcut în proporție de 49,12 %.
Consumul de medicamente în sem I 2024 a asigurat tratamentul pentru 18 de pacienți aflați în programul ce se derulează prin Spitalul Județean de Urgență Alba Iulia. S-a verificat și concordanța între Balanța de verificare din cadrul farmaciei cu circuit închis, respectiv Balanța de verificare contabilă, cu machetele raportate și furnizate de SIUI, în urma prelucrării raportărilor spitalului. Referitor la rulajul medicamentelor în cadrul acestui program, pentru SEM I 2024, s-a constatat un rulaj OPTIM.
Programul Național de Diabet Zaharat – materiale consumabile pentru pompele de insulină.
Programul se derulează prin farmacia cu circuit închis a Spitalului Județean de Urgență Alba Iulia. Coordonator de program este dr. Munteanu Neptina –medic primar diabet, nutriție, boli metabolice.
Pentru consumabilele de pompe de insulina, la sediul Casei de Asigurări de Sănătate au fost depuse în primele 6 luni ale anului 2024 cereri justificative însoțite de copii după facturile de achiziție ale materialelor sanitare, în valoare de 123.573,41 lei . Aceste sume s-au încadrat în creditele de angajament alocate spitalului pentru această destinație în suma de 124.800 lei, respectiv într-un procent de 99,02 %.
Consumul de materiale sanitare în perioada monitorizată în valoare de 96.343,64 lei, a asigurat tratamentul pentru 36 pacienți aflați în Programul ce se derulează prin Spitalul Județean de Urgență Alba.
Costul mediu realizat în județul Alba în SEM. I 2024, este de 2.676,21 lei, încadrându-se în costul mediu din norme, respectiv 3.274,00 /6 luni.
Programul Național de Diabet Zaharat – materiale consumabile pentru sisteme de monitorizare continuă a glicemiei.
Programul se derulează prin farmacia cu circuit închis a Spitalului Județean de Urgență Alba Iulia. Coordonator de program este dr. Munteanu Neptina –medic primar diabet, nutriție, boli metabolice.
Pentru consumabilele de sisteme de monitorizare glicemică continuă, la sediul Casei de Asigurări de Sănătate au fost depuse în SEM I 2024 cereri justificative însoțite de copii după facturile de achiziție ale materialelor sanitare în valoare de 677.767,74 lei. Aceste sume s-au încadrat în creditele de angajament alocate spitalului pentru această destinație în valoare de 678.850 lei într-o proporție de 99,84%.
Consumul de consumabile pentru sistemele de monitorizare glicemică continuă, în SEM I 2024, în valoare de 657.477,56 lei, a asigurat tratamentul pentru 100 pacienți aflați în Programul ce se derulează prin Spitalul Județean de Urgență Alba.
A fost verificată concordanța între balanța de gestiune a materialelor și datele transmise în SIUI în cadrul raportărilor lunare și nu s-au constatat diferențe. A fost verificată concordanța între balanța de gestiune a materialelor, aferentă perioadei 01.01.2024-30.06.2024, cu balanța contabilă și nu s-au constatat diferențe.
În cadrul acestui program, la data de 30.06.2024, există în evidență un număr de 35 pacienți cu aprobări pentru consumabile pompe de insulina și 111 pacienți cu aprobări de consumabile sisteme de monitorizare glicemică continuă, în baza deciziilor emise de Centrul Metodologic Regional Timișoara și din alte județe ale țării unde s-au implantat pompe de insulină sau sisteme de monitorizare continuă a glicemiei.
Costul mediu realizat în județ la nivelul SEM I 2024, a fost de 6.574,78 lei, încadrându-se în costul mediu din Norme de 7.484,00 lei/ 6 luni.
Programul Național de Diabet Zaharat – materiale consumabile pentru sisteme pompe de insulină cu senzori de monitorizare continuă a glicemiei.
Programul se derulează prin farmacia cu circuit închis a Spitalului Județean de Urgență Alba Iulia, începând cu trimestrul II 2024. Coordonator de program este dr. Munteanu Neptina –medic primar diabet, nutriție, boli metabolice.
Pentru consumabilele de sisteme de pompa de insulină cu senzori de monitorizare glicemică continuă, la sediul Casei de Asigurări de Sănătate au fost depuse în SEM I 2024 (TRIM. II ) cereri justificative însoțite de copii după facturile de achiziție ale materialelor sanitare în valoare de 25.329,15 lei. Aceste sume s-au încadrat în creditele de angajament alocate spitalului pentru această destinație în valoare de 25.330 lei într-o proporție de 99,99%.
Consumul de consumabile pentru pompele de insulină cu senzori de monitorizare glicemică continuă, în SEM I 2024(TRIM II), în valoare de 20.263,32 lei, a asigurat tratamentul pentru 4 pacienți aflați în Programul ce se derulează prin Spitalul Județean de Urgență Alba.
A fost verificată concordanța între balanța de gestiune a materialelor și datele transmise în SIUI în cadrul raportărilor lunare și nu s-au constatat diferențe. A fost verificată concordanța între balanța de gestiune a materialelor, aferentă perioadei 01.01.2024-30.06.2024, cu balanța contabilă și nu s-au constatat diferențe.
În cadrul acestui program, la data de 30.06.2024, există în evidență un număr de 5 pacienți cu aprobări pentru consumabile pompe de insulină cu senzori de monitorizare continuă a glicemiei emise de Centrul Metodologic Regional Timișoara și din alte județe ale țării unde s-au implantat pompe de insulină cu senzori de monitorizare continuă a glicemiei.
Costul mediu realizat in județ la nivelul SEM I 2024, a fost de 5.065,83 lei, încadrându-se în costul mediu din Norme de 10.026,00 lei/6 luni.
Programul Național de Diabet Zaharat – evaluarea periodică a bolnavilor cu diabet zaharat prin dozarea hemoglobinei glicozilate (HbA1c)
Programul se derulează prin Ambulatoriul de Specialitate Integrat al Spitalului Județean de Urgență Alba Iulia. Bugetul aferent perioadei monitorizate, în valoare de 2.166 lei s-a consumat în proporție de 100%.
În baza biletelor de trimitere eliberate de medicii de specialitate, s-au raportat validat un număr de 121 de bolnavi care au beneficiat de evaluare prin dozarea hemoglobinei glicozilate în valoare de 4.598 lei, respectiv 121 de dozări. Consumul în cadrul acestui subprogram a fost de 4.598 lei, încadrându-se în bugetul aferent acestei perioade.
Programul Național de Tratament al hemofiliei și talasemiei
Programul se derulează prin farmacia cu circuit închis a Spitalului Județean de Urgență Alba. Coordonator de program este dr. Capris Gabriela-medic primar hematolog.
În decursul primelor 6 luni ale anului 2024, au fost achiziționate medicamente în cadrul acestui program, prin facturile de achiziție, după cum urmează:
În perioada supusă monitorizării, au fost 4 pacienți care au beneficiat de tratament pentru hemofilie, cu un consum de :
-101.586,30 lei pentru profilaxia on demand, 3 pacienți;
– 913.900,97 lei pentru profilaxia continuă , 1 pacient ;
În ceea ce privește valoarea stocurilor existente pentru fiecare terapie, la data de 30.06.2024, în cadrul terapiei on demande, valoarea stocului este de 0,95 luni de consum mediu lunar (2 luni de consum in sem. I 2024) iar în cazul terapiei continue, valoarea stocului este de 0,81 luni de consum mediu, iar în cazul terapiei intermitente, stocul este de 551.331,27 lei, reprezentând medicamente achiziționate în lunile mai și iunie 2024.
În urma verificării indicatorilor realizați de către unitatea sanitară, a rezultat ca aceștia corespund cu cei evidențiați în documentele de raportare depuse pentru ianuarie-iunie 2024 la CAS Alba.
Indicatorii de eficiență realizați în perioada 01.01.2024-30.06.2024 sunt de :
-913.900,98 lei cost mediu pe bolnav/hemofilie profilaxie continuă, față de cel prevăzut în Norme de 186.033 lei/sem., cu respectarea protocolului terapeutic
– 33.862,10 lei cost mediu pe bolnav cu hemofilie on demand, față de cel prevăzut în Norme de 24.424 lei/sem., cu respectarea protocolului terapeutic.
S-a verificat balanța de gestiune pe program. Datele raportate către Casa de Asigurări, corespund cu cele din balanța din cadrul farmaciei cu circuit închis a furnizorului.
Programul Național de Ortopedie – Endoprotezare adulți
Coordonator de program este dr. Kadar Iuliu, medic primar ortoped. Programul se derulează prin Spitalul Județean de Urgență Alba Iulia.
În perioada monitorizată, la sediul Casei de Asigurări de Sănătate au fost depuse cereri justificative însoțite de copii după facturile de achiziție în valoare de 1.599.930 lei, suma ce se încadrează în bugetul cu această destinație în valoare de 1.600.000 lei, în proporție de 99,99%. Consumul aferent acestei perioade a fost de 1.700.930 lei pentru implantarea a 364 endoproteze de care au beneficiat 361 bolnavi.
Stocul valoric al endoprotezelor la data de 01.01.2024, a fost de 371.901,38 lei iar la data de 30.06.2024, stocul a fost de 270.901,38 lei, valoare care acoperă necesarul a 0,95 luni de consum mediu.
Costul cel mai mare s-a înregistrat pentru implantarea unei endoproteze totale de genunchi cimentată revizie, 14.950 lei, în timp ce pentru implantarea unei endoproteze cervicocefalice, costul a fost cel mai redus, respectiv 380 lei. Cei mai mulți pacienți din cadrul acestui program au beneficiat de implantarea de endoproteze totale de genunchi cimentată cu stabilizare posterioară (142 pacienți).
Indicatorul de eficiență realizat pentru perioada ianuarie-iunie 2024, este de 4.711,72 lei, valoare care se încadrează în valoarea prevăzută în Norme, de 6.168 lei/bolnav/an. La data de 30.06.2024, exista o listă de așteptare pentru 358 pacienți care necesită endoprotezare prin Programul național de ortopedie. (vezi lista de așteptare cu nr. 7863 / 17.07.2024)
Programul Național de Ortopedie – adulți cu instabilitate articulară tratați prin implanturi de fixare
Coordonator de program este dr. Kadar Iuliu, medic primar ortoped. Programul se derulează prin Spitalul Județean de Urgență Alba Iulia, începând cu data de 12.12.2022.
Procedura de achiziție a fost prin licitație publică deschisă. Comenzile efectuate au avut la bază referatele de necesitate întocmite de medicul coordonator.
În cursul perioadei monitorizate, s-au achiziționat materiale specifice acestui subprogram în valoare de 87.709,92 lei, în cadrul unui buget în valoare de 90.000 Lei. Încadrarea consumului în buget din punctul de vedere al achizițiilor efectuate în cadrul SEM I 2024, a fost de 99,68 %. În cadrul perioadei monitorizate, s-au realizat un număr de 39 implanturi de materiale sanitare în valoare de 127.974,10 lei din acest buget astfel că la 30.06.2024 stocul valoric al materialelor sanitare a fost de 22.981,52 lei, acoperind 1,07 luni de consum mediu de 21.329,02 lei.
Programul Național de Boli Endocrine – subprogramul național de tratament medicamentos al bolnavilor cu osteoporoză
Coordonator de program este dr. Anca Rachieriu, medic specialist endocrinolog. Programul se derulează prin Spitalul Județean de Urgență Alba Iulia, începând cu data de 12.12.2022.
Procedura de achiziție s-a efectuat prin achiziție prin SEAP. Comenzile efectuate au avut la bază referatele de necesitate întocmite de medicul coordonator.
În cursul perioadei monitorizate, s-au achiziționat medicamente în valoare de 2.511,43 lei în cadrul unui buget în valoare de 3.000 lei, realizându-se o încadrare de 83,71% în bugetul alocat perioadei monitorizate. În sem. I 2024, s-a realizat consum în cadrul acestui subprogram în valoare de 2.540,40 lei, pentru un număr de 12 pacienți, astfel că la 30.06.2024 stocul valoric al medicamentelor a fost de 3.647,75 lei, adică 8,62 luni de consum mediu realizat la nivelul primelor 6 luni ale anului 2024.
Al doilea punct de pe ordinea de zi – analiza modului de acordare a anumitor beneficii de asistență socială copiilor aflați în plasament familial, precum și a tinerilor care părăsesc sistemul de protecție socială, a fost prezentat de către domnul Flaviu Cozuc – director executiv, Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Alba.
Conform art. 9 al Ordinului 1733/2015 privind aprobarea Procedurii de stabilire şi plată a alocaţiei lunare de plasament beneficiază de alocaţie lunară de plasament, fiecare copil faţă de care s-a luat măsura plasamentului, inclusiv plasamentul în regim de urgenţă în condiţiile prevăzute de Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, la o persoană sau familie, la asistentul maternal ori la un serviciu de tip rezidenţial al unui organism privat acreditat, precum şi copilul pentru care a fost instituită tutela, în condiţiile legii.
Alocaţia se plăteşte persoanei sau reprezentantului familiei care a luat în plasament copilul, asistentului maternal, reprezentantului organismului privat acreditat ori tutorelui până la împlinirea de către copil a vârstei de 18 ani. Alocaţia se acordă şi după împlinirea de către copil a vârstei de 18 ani, numai în cazul plasamentului, dacă această măsură se continuă şi după această dată, numai în anumite condiții, adică, pe toată durata continuării studiilor, dacă tânărul care a împlinit vârsta de 18 ani îşi continuă studiile, o singură dată, în fiecare formă de învăţământ de zi, dar fără a depăşi vârsta de 26 de ani sau pe o perioadă de până la 2 ani, în care tânărul poate solicita continuarea măsurii de plasament.
Alocaţia se solicită la Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială, pe bază de cerere care cuprinde lista copiilor aflaţi în plasament/plasament în regim de urgenţă/tutelă, însoţită de copia actului de identitate al beneficiarului, a certificatului de naştere al copilului ori a actului de identitate al acestuia în cazul în care copilul are împlinită vârsta de 14 ani, precum şi, după caz, de copia dispoziţiei conducătorului direcţiei generale sau a hotărârii comisiei pentru protecţia copilului ori a instanţei de judecată, inclusiv ordonanţa preşedinţială. Legea stabilește că alocația lunară de plasament se plătește persoanei, asistentului maternal, reprezentantului familiei, al furnizorului privat acreditat care a luat în plasament copilul sau tutorelui și este destinată asigurării de hrană, îmbrăcăminte, încălțăminte, materiale igienico-sanitare, rechizite/ manuale, jucării, transport, materiale cultural-sportive, precum și sume de bani pentru nevoile personale ale copilului ori tânărului pentru care s-a stabilit măsura plasamentului.
Plata alocaţiei se suspendă, prin decizia directorului executiv al agenţiei teritoriale, începând cu luna următoare celei în care se produce una dintre următoarele situaţii:
- a) pentru tinerii peste 18 ani nu s-a îndeplinit obligaţia de a continua studiile, cu excepţia situaţiei de întrerupere a cursurilor din motive medicale;
- b) tânărul pentru care s-a stabilit măsura plasamentului a împlinit vârsta de 18 ani şi nu a fost prezentată dispoziţia conducătorului direcţiei generale sau hotărârea comisiei pentru protecţia copilului ori a instanţei de judecată, după caz, în vederea prelungirii măsurii de plasament, în condiţiile art. 55 alin (2)şi (3)din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- c) timp de 3 luni consecutive se înregistrează mandate poştale returnate.
În situaţiile prevăzute anterior plata alocaţiei se reia cu luna următoare prezentării actelor doveditoare, inclusiv pentru perioadele de suspendare a dreptului, cu respectarea termenului general de prescripţie prevăzut de lege.
Plata alocaţiei încetează începând cu luna următoare celei în care se produce una dintre următoarele situaţii:
a)copilul a împlinit vârsta de 18 ani şi nu se află în una dintre situaţiile următoare: urmează o formă de învățământ sau beneficiază de prevederile art. 55 alin 3 din Legea 272/2004(prelungire măsură de protecție 2 ani)
- b) tânărul a împlinit vârsta de 26 de ani;
- c) s-a produs decesul copilului aflat în plasament, plasament în regim de urgenţă sau tutelă;
- d) s-a produs decesul beneficiarului;
- e) a încetat măsura de plasament, plasament în regim de urgenţă sau tutela.
Pentru fiecare copil față de care s-a luat măsura plasamentului la o familie, persoană, asistent maternal, într-un serviciu de tip rezidențial al unui furnizor privat acreditat sau s-a instituit tutela, în condițiile legii, se acordă o alocație lunară de plasament de 1.194 lei.În cazul copiilor încadrați în grad de handicap, pentru care s-a stabilit o măsură de protecție specială în condițiile legii, cuantumul alocației de plasament se majoreaza cu 50%, adică cuantumul lunar este de 1.791 lei.
Alocaţia de întreţinere pentru copiii aflaţi în plasament familial, prevăzută de Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, cu modificările şi completările ulterioare s-a acordat pentru un număr de 776 beneficiari, pentru care s-a plătit, în semestru I al anului 2024, suma de 11.033.540 lei.
Începând cu 01.10.2022, conform prevederilor Ordinului nr.1954/06 octombrie 2022pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice nr. 1.733/2015 privind aprobarea Procedurii de stabilire și plată a alocației lunare de plasament, persoana sau familia care are în plasament sau a fost numită tutore beneficiază suplimentar față de alocația de plasament de o indemnizație de sprijin pe perioada în care asigură creșterea și îngrijirea copilului. Cuantumul acesteia este de 529 lei/lună, iar în primele 6 luni ale anului 2024 au beneficiat de acest drept un număr mediu lunar de 253 beneficiari pentru care s-a plătit suma de 813.968 lei.
Totodată, același act normativ precizează faptul că, tinerii care fac dovada că urmează o formă de învățământ la zi sau care are un loc de muncă, până la împlinirea vârstei de 26 de ani și care optează în scris pentru încetarea măsurii de protecție specială, beneficiază de o indemnizație în cuantum lunar de 3.170 lei, iar în perioada menționată anterior, au beneficiat de acest drept un număr mediu lunar de 85 beneficiari pentru care s-a plătit suma de 1.625.023 lei. Opțiunea tânărului privind încetarea măsurii de protecție specială este precedată în mod obligatoriu de consilierea și informarea tânărului de către reprezentanții direcției generale cu privire la consecințele acesteia și cu privire la drepturile și responsabilitățile ce îi revin după încetare. Activitatea de consiliere și informare se consemnează într-un raport redactat în două exemplare, semnat de tânăr și de persoana care a realizat această activitate, dintre care unul se înmânează tânărului și unul este depus la dosarul acestuia.
Indemnizația pentru tineri se acordă pe bază de cerere și declarație pe propria răspundere a tânărului că a fost consiliat și informat cu privire la drepturile și responsabilitățile ce îi revin după încetarea măsurii, precum și pe baza actelor doveditoare privind îndeplinirea condițiilor de acordare.
Cererea se poate depune în format electronic sau în format letric la agenția teritorială. Dreptul la indemnizația pentru tineri se acordă, în baza deciziei directorului executiv al agenției teritoriale, după cum urmează:
- a)începând cu luna următoare celei în care tânărului care face dovada că urmează o formă de învățământ la zi i-a încetat măsura de protecție specială, la solicitarea acestuia;
- b)începând cu luna următoare celei în care tânărului care face dovada că are un loc de muncă i-a încetat măsura de protecție specială, la solicitarea acestuia.
Actele doveditoare privind îndeplinirea condițiilor de acordare sunt următoarele:
- a)copie după actul de identitate;
- b)adeverință eliberată de direcția generală în evidența căreia s-a aflat cu măsura de protecție specială
- c)adeverință eliberată de unitatea de învățământ ;
- d)adeverință eliberată de angajator
În vederea stabilirii dreptului la indemnizația pentru tineri, agenția teritorială poate verifica îndeplinirea condițiilor de acordare pe baza schimbului de date între aceasta și, după caz, direcția generală, inspectoratul teritorial de muncă, inspectoratele școlare sau unitățile de învățământ superior.
Pentru menținerea acordării indemnizației pentru tineri, aceștia au obligația de a transmite agenției teritoriale, din 3 în 3 luni de la data stabilirii dreptului, adeverința eliberată de angajator care să ateste că tânărul are statut de salariat, respectiv din 6 în 6 luni, adeverința eliberată de unitatea de învățământ care să ateste că tânărul este înscris la acea unitate și urmează cursurile.
Drepturile de alocație, indemnizație lunară de sprijin și de indemnizație pentru tineri nu pot fi urmărite silit decât în vederea recuperării, conform legii, a sumelor încasate necuvenit cu acest titlu. Asupra drepturilor de alocație, indemnizație lunară de sprijin și de indemnizație pentru tineri nu se datorează impozit și nici contribuțiile sociale obligatorii stabilite de lege.
La punctul 3, diverse, au avut loc discuții libere cu privire la materialele prezentate, precum și întrebări punctuale, membrilor Comisiei li s-a răspuns de către reprezentanții instituțiilor publice.
Domnul Stelian Stanciu, președintele filialei Alba a Blocul Național Sindical și-a exprimat mulțumirea în privința modului în care Casa de Asigurări de Sănătate Alba își desfășoară activitatea de relații cu publicul, cetățenii care apelează la serviciile acestei instituții sunt tratați cu respect și cu deosebit profesionalism.
O propunere venită din partea domnului Stanciu a fost aceea a sincronizării semafoarelor din municipiul Alba Iulia în scopul fluidizării traficului.
Prefectul Județului Alba, domnul Nicolae Albu, a reiterat ideea organizării unor campanii de informare și conștientizare pentru promovarea măsurilor active pentru stimularea ocupării forței de muncă în rândul absolvenților instituțiilor de învățământ (de exemplu încheierea unui parteneriat între Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Alba și Inspectoratul Școlar Județean Alba).
În încheierea ședinței, prefectul județului Alba, a încurajat instituțiile publice să-și mediatizeze activitatea pe care o desfășoară, căci o comunicare bună poate să prevină anumite neînţelegeri și ajută la evitarea conflictelor.
De asemenea, un rol deosebit de important îl au audiențele pe care conducătorii instituțiilor publice le acordă, venind și pe această cale în sprijinul cetățenilor.
Alba Iulia, 27 august 2024